هدف جدیدی برای درمان پیش دیابت در بیماران کلیوی

 مقاومت به انسولین یا پیش دیابت در افراد مبتلا به بیماری کلیوی احتمالاً به دلیل تجمع ترکیبات خاصی در بدن  است که بطور طبیعی در افراد سالم توسط کلیه ها به خارج دفع می شود، این نتایج  از مقاله ی منتشر شده  در مجله ی(JASN)یاJournal of the American society of  Nephrologyاقتباس شده است . این یافته ها ممکن است در پیشگیری از مقاومت به انسولین در بیماران کلیوی کمک نماید همچنین خطر ابتلا این افراد را به بیماریهای قلبی کاهش می دهد.

 ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی عامل درجه ی اول مرگ بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD)  می باشد و مقاومت به انسولین ( پاسخ کمتر به انسولین موجود در خون) یکی از مهمترین عوامل  خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در این بیماران است. مشخص نیست که چرا بیماران  مبتلا به بیماری مزمن کلیوی غالباً به انسولین مقاوم می شوند اما تجمع ترکیباتی در خون که بطور طبیعی توسط ادرار از بدن خارج می شوند، احتمالاً  در این مسئله نقش دارد.

یکی از چنین ترکیباتی P –cresyl sulfateیا PCSاست این ماده ی سمی توسط  باکتریهای روده ای ساخته می شود. PCSدر خون بیماران مبتلا به CKDتجمع می یابد و با اکثر تکنیک های دیالیز  تنها به میزان بسیار کمی از بدن خارج می شود.

پرفسور Soulage، دکتر Fouqueو دکتر Koppeتیمی از محققین را سرپرستی می کردند که به بررسی تأثیر تجمع PCSبر مقاومت به انسولین در بیماران مبتلابه CKDپرداختند . آنها دریافتند که تجویز PCSبه موش های دارای کلیه ی سالم بمدت 4 هفته سبب  القاء مقاومت به انسولین ، کاهش چربی بدن و توزیع مجدد چربی در ماهیچه ها وکبد می شود. این علایم دقیقاً مشابه با علایم بیماران مبتلا به CKDبود.

 محققین همچنین دریافتند که در موشهای تیمار شده با PCS، سیگنال انسولین در ماهیچه های اسکلتی  تغییر می کند. علاوه بر این هنگامیکه موش های مبتلا به CKDبا یک Prebioticکه میزان PCSخون را کاهش می داد تیمار شدند از مقاومت به انسولین و lipid abnormalitiesجلوگیری گردید. قرار دادن این یافته ها درکنار هم ما را به این نتیجه می رساند که تجمع PCSموجب بروز مقاومت به انسولین می شود. به همین علت هدف قرار دادن PCSمی تواند به بهبود سلامت بیماران مبتلا به CKDکمک کند.

  به گفته ی دکتر Soulage: از آنجائیکه مقاومت به انسولین مهمترین فاکتور خطر ابتلا  به بیماریهای قلبی عروقی محسوب می شود، روش های درمانی جدید نظیر استفاده از پری بیوتیک ها  که می توانند میزان PCSرا کاهش دهند به مراتب از استراتژی های موجود موثرتر خواهد بود از آنجائیکه این سم از طریق دیالیز چندان از جریان خون قابل حذف شدن نیست این روش می تواند در پیشگیری از عوارض عروقی در این بیماران موثر باشد.

منبع: www. sciencedaily.com/releases/2012/12/121220171600.htm